انستجرام

رئيسى موسيقى

بالصور: انتقادات لعمرو دياب بسبب حفلته الأخيرة

 

احبا عمرو دياب حفله الغنائي الأول عقب اطلاف البومه “معدي الناس” بحضور اكثر من ٨٠ الف من محبيه من مختلف الأعمار والذين استمروا في التوافد حتي قرب إنتهاء فقرته وذلك داخل جولف بورتو مارينا بالساحل الشمالي.

افتتح الميجا ستار حفله بأغنية “قمر ايه” من البومه الجديد وسط هتافات وصيحات الجمهور الذي ردد لقبه الشهير “الهضبة” أكثر من مرة.

عقب الأغنية الأولي حرص دياب علي شكر جمهور الذي ينتظره من الصيف للصيف وطالبهم بإعادة تقديم أغنية: قمر إيه ” كي يتأكد من سامعم لاغاني البومه الجديد “معدي الناس” ليعلق مازحا : ” اطمنا ع الأولى: كما حرص دياب على تلبية رغبات الجمهور الذي طالبه بتقديم المزيد من أغاني البومه الجديد ويشاركهم غناء “اه حبيبي ” التي أشعلت المزيد من التفاعل ووصلات الرقص .

واستمر دياب في تقديم المزيد من أغاني البوم “معدي الناس” ليقدم أغنية “اجمل عيون ” التي علق في ختامها أنا عارف الأغنية دي عملت مشاكل كتير لذا قام بتغيير مقطع برج الحوت لسيتبدله بالعديد من الأبراج.. مثل بحبك more واحب برج التور .. كما غني لبرجه الميزان بتغيير نفس المقطع.

كما قدم النجم الكبير ميدلي لاشهر أغانيه التي تألق بها طوال مشواره الفني على مدي أكثر من ٣٠ عاما تخللها كلمات شكر لكل من ساندوه في صناعة البومه الاخير من شعراء وملحنين وموزعين.

الحفل يعد الاضخم على الاطلاق منذ بداية حفلات الساحل الشمالي من حيث عدد الجمهور والتجهيزات الضخمة التي يشرف علي تنظيمها شركة ناي واشرف هريدي وقام بتصميم المسرح تامر فوزي وإضاءة وليزر لوليد الحريري وfire workes لأحمد عصام .

هذا وقد واجه حفل دياب انتقادات كثيرة وهاجمت الإعلامية ومذيعة الشارع سارة فؤاد، الفنان عمرو دياب، بسبب حفلته الأخيرة بالجولف، رغم أنها من أشد المعجبات بالهضبة.

وكتبت فؤاد عبر صفحتها على “فيس بوك” تدوينة هاجمت فيها بشدة عمرو دياب ومنظمي الحفل الأخير له قائلة :” بسم الله الرحمن الرحيم
مبدئيا كده معظم الناس اللي عندي عارفة إني متخلفة عمرو دياب مش مجنونة بس، وطول عمري بقول انه الشخص الوحيد اللي ممكن اطبله عادي من غير ما ضميري يوجعني، بس اللي حصل في حفلة النهاردة كان شئ بشع بداية من التنظيم لحد عمرو دياب نفسه.

أول حاجة انا وصحابي جايبين ٧ تذاكر الواحدة بـ ٢٥٠ جنيه ولا واحدة اتشافت قبل الدخول بسبب التدافع اللي حصل من الجمهور ومعاملة المنظمين السئية من اول امناء الشرطة للبودي جاردات لمنظمي الحفل نفسهم، قلة ادب واستهتار بأرواح الناس، البنات عمالة تصرخ ومعاهم تذاكر مش عارفين يدخلوا بيها والجاردات عمالين يزقوا الناس لورا بمنتهى العنف عشان فيه ناس مش معاها تذاكر عايزة تدخل، سامعين صريخ من كل مكان ومش بيعدوا حد، فجأة الجمهور كسر البوابات وحصل تدافع كانت نتيجته ان ناس وقعت ع الأرض واتداس عليها بالجزم.

تاني حاجة عمرو كان بيكرر الاغنية اكتر من ٤ مرات والناس كلها حست بالملل لدرجة ان فيه ناس كتير كانت بتمشي بدري، برج الحوت اتغنت ٥ مرات و اه حبيبي بتاع ٤ والاغاني القديمة اكروتت اخر كروتة وكان بيتكلم اكتر ما بيغني ومش فاهمة فيه ايه!

احنا بنحبك وجايين عشان نستمتع مش عشان نتبهدل ونسمع اغاني كل شوية تتعاد.

ياريت ياريت ياريت الحفلات اللي جاية تكون منظمة وبتحترم آدمية جمهورك اللي جايلك من اخر الدنيا عشان يقف قدامك.، لأن انا شخصيا عمري ما فوتلك حفلة من ٢٠٠٦ بس حفلة النهاردة هتخليني ابطل احضر حفلات تاني بالشكل ده.
ياريت نفوق شوية بقى”.

وتفاعل عدد كبير من متابعي سارة فؤاد على فيس بوك، مع هذه التدوينة التي هاجمت فيها عمرو دياب وأيدوا رأيها في الحفل وفي عدم تقدير الهضبة لجمهوره، وأداءه السيء والمكرر في الحفل.

 

 

 

صابر العسيلى

أضف تعليقك

اضف تعليق